آیا می دانید کدام روکش مناسب کدام دندان است؟
اکتبر 20, 2015
نیم شفافی و نازک شدن دندانها :
آگوست 9, 2017

سلامت دندانها در دوران بارداری

دندان درد از آن نوع دردهايي است كه ممكن است اشك هر كسي را درآورد و كوچك و بزرگ هم نمي‌شناسد. وقتي دندان درد مي‌گيريم، معمولا زماني به دندانپزشك مراجعه مي‌كنيم كه دير شده و ديگر كاري بجز كشيدن يا عصب كشي دندان باقي نمي‌ماند.

اين مساله بخصوص در دوران بارداري به يكي از معضلات خانم‌هاي باردار تبديل مي‌شود و با بروز دندان درد هزاران سؤال در ذهنشان شكل مي‌گيرد كه مبادا با مراجعه به دندانپزشك، مشكلي براي جنين پيش آيد و…. همين نگراني‌ها باعث مي‌شود مادران معمولا يا ديرتر به پزشك مراجعه كنند يا اصلا سراغ معالجه نروند.

بارداري دوره‌اي از زندگي است كه روي تمام جوانب زندگي يك زن تأثير مي‌گذارد و دندان‌ها هم از اين تغييرات بي‌بهره نيستند.

در واقع تغييرات هورموني كه در طول دوران بارداري ايجاد مي‌شود، لثه و دندان‌ها را حساس كرده و احتمال بروز بيماري را در آنها افزايش مي‌دهد و ممكن است روي سلامت جنين نيز تأثير بگذارد. به همين دليل حفظ سلامت لثه و دندان در اين دوران خطير از زندگي اهميت زيادي پيدا مي‌كند.

التهاب لثه‌ها، پيامد بارداري

يكي از بيماري‌هاي شايع دهان و دندان كه معمولا زنان باردار با آن مواجه مي‌شوند، التهاب لثه در اين دوران است كه عموما خود را با التهاب، زخم، قرمزي، خونريزي و نرمي بافت لثه نشان مي‌دهد و در موارد پيشرفته بيماري ممكن است روي سلامت كودك هم تأثير بگذارد. تغييرات هورموني كه در دوران بارداري در بدن مادر رخ مي‌دهد از جمله عوامل بروز التهاب لثه است.

در اين دوران مقدار هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون در بدن خانم باردار بالا مي‌رود و در ماه‌هاي آخر بارداري به بالاترين ميزان خود مي‌رسند كه پروژسترون بيشترين تأثير را روي التهاب لثه‌ها به جا مي‌گذارد. مقدار اين هورمون در چنين حالتي به 10 برابر حد طبيعي خود مي‌رسد. از سوي ديگر، بالا رفتن ميزان باكتري‌هاي داخل دهان و لثه، خطر التهاب لثه را افزايش مي‌دهد. افزايش هورمون پروژسترون باعث بالا رفتن ميزان باكتري‌هاي عامل التهاب لثه نيز مي‌گردد. از اين رو در زمان بارداري واكنش سيستم ايمني تغيير كرده و نسبت به باكتري‌ها حساس تر مي‌شود.

درمان التهاب لثه در دوران بارداري حائز اهميت است، چرا كه مطالعات صورت گرفته نشان مي‌دهد بيماري‌هاي التهابي لثه در اين دوران مي‌تواند منجر به زايمان زودرس و تولد نوزاداني با وزن كم شود و احتمال بروز آن حدود 7 برابر بيشتر مي‌شود كه ممكن است مشكلات و ناتواني‌هايي را براي كودك ايجاد كند.

از ديگر عوارض التهاب لثه، شل شدن دندان‌ها در دوران بارداري است. در واقع در شرايطي حتي بدون وجود التهاب لثه، افزايش هورمون پروژسترون و استروژن روي رباط‌ها و استخوان‌هاي محافظ دندان اثر گذاشته و باعث شل شدن دندان‌ها در دوران بارداري مي‌شوند. مشكلات التهابي لثه معمولا در ماه‌هاي دوم و سوم بارداري آغاز مي‌شود و عمدتا تا ماه هشتم تداوم دارند.

برخي زنان باردار به خاطر حالت تهوعي كه دارند، در اين دوران به بهداشت دهان خود اهميت نمي‌دهند و به خاطر مسواك نزدن و نخ دندان نكشيدن روي دندان‌هاي آنها جرم و پلاك شكل مي‌گيرد. وجود همين جرم‌ها و پلاك‌ها از عمده دلايل بروز التهاب لثه به شمار مي‌رود. در واقع اين جرم‌ها به مرور زمان و بر اثر بي‌توجهي ايجاد مي‌شوند كه پس از پايان بارداري و با سخت شدن آنها ممكن است بروز آن را به بارداري نسبت دهيد، هر چند ارتباط مستقيمي به مساله بارداري ندارد، بلكه در اين دوران لثه‌ها به باكتري‌ها حساس‌تر شده و زودتر در معرض عفونت و التهاب قرار مي‌گيرند و ممكن است تصور كنيد به خاطر بارداري دچار التهاب لثه شده‌ايد.

حدود 2 تا 10 درصد از زنان باردار دچار نوعي تومور بارداري مي‌شوند كه در واقع توده‌هاي سرطاني و خطرناكي نيستند و تنها باعث ايجاد ناراحتي در فرد مي‌شوند. اين تومورها برآمدگي‌هايي هستند كه در لثه و معمولا در 3 ماهه دوم بارداري ايجاد مي‌شوند؛ برآمدگي‌هاي قرمز رنگي كه معمولا نزديك به خط بالاي لثه پديدار مي‌شوند و با بافتي نازك به لثه يا غشاي مخاطي متصل مي‌شوند، ولي ممكن است در هر جاي ديگر دهان هم يافت شوند. اين برآمدگي‌ها به آساني خونريزي كرده و باعث بروز زخم يا پوسته شدن آن ناحيه مي‌شوند.

علت اصلي اين برآمدگي‌ها به درستي مشخص نيست، ولي رعايت بهداشت ضعيف دهان عامل اصلي آن به شمار مي‌رود. وارد آمدن آسيب به لثه، تغييرات هورموني، ويروس‌ها و ناهنجاري‌هاي عروق خوني عوامل ديگر هستند. افرادي كه تومورهاي بارداري دارند در سطح گسترده‌تري دچار التهاب لثه مي‌شوند.

اين تومورها پس از تولد نوزاد ناپديد مي‌شوند ولي چنانچه در زمان ايجاد آن مشكلي در خوردن يا صحبت كردن شما ايجاد مي‌كند، حتما پزشك بايد آنها را خارج كند.